Hieronder zie je een informatief stuk van 1000 woorden, over nieuwe media in het beroep van een journalist/mediaredactiemedewerker.
Hoe gebruiken journalisten media in hun beroep?
Wat zien journalisten in social media?
Elke journalist gebruikt wel media. Een grote meerderheid van journalisten, zien social media als hun belangrijkste bron van informatie. Vooral bij publicaties is social media ook een van de belangrijkste bronnen voor journalisten. Ruim meer dan de helft van de journalisten geeft aan dat ze hun werk niet kunnen uitvoeren zonder de hulp van social media. Een ander voordeel van social media is de mogelijkheid om media zoals: foto’s, video’s en teksten op een gemakkelijkere en snellere manier te delen. Daarnaast hebben veel journalisten een eigen profiel op social media. Een meerderheid van de journalisten heeft een profiel op LinkedIn, twitter en facebook. Vlak daarna volgen ook profielen op google+ en YouTube als kanalen. Een derde heeft ook een eigen blog.
Waar heeft social media voor gezorgd?
Social media’s hebben ervoor gezorgd dat de werkzaamheden van journalisten enorm veranderd zijn. In 2013 werd een onderzoek gestart naar de rol van social media, toen werd er geconcludeerd dat social media het medialandschap volledig op zijn kop hebben gezet en dat journalisten niet zonder social media kunnen. In de mediaberichtgeving is de afgelopen jaren de snelheid sterk gestegen, het is een steeds meer belangrijke factor geworden Dan de volledigheid
Waarvoor gebruiken journalisten social media?
Een onderzoek journalist gebruikt media om iets op te sporen zoals: Belangrijke informatie over een gebeurtenis, persoon of iets wat erg onder de mensen aanbod komt.
Maar niet alleen een onderzoek journalist gebruikt media, maar ook andere journalisten. Journalisten gebruiken sociale netwerken vooral als netwerksfeer, waar ze ontwikkelingen volgen, zelf live bloggen en ideeën opdoen. Denk maar eens aan facebook of twitter. Inmiddels is het gebruik van internet en social media doodnormaal geworden in de journalistiek.
Burgerjournalistiek
Vroeger hadden redactie bureaus journalisten in verschillende landen gevestigd, zodat zij snel ter plekke konden zijn wanneer zich nieuwswaardige ontwikkelingen voordeden, tegenwoordig is dat niet meer nodig. De kans dat een reporter toevallig aanwezig is op een plek waar een nieuwswaardige gebeurtenis plaats vind, is niet groot. Een grotere kans bestaat dat er burgers op een plek aanwezig zijn, waar een nieuwswaardige gebeurtenis plaatsvind is groter. Met behulp van social media kunnen deze burgers (ooggetuigen) omgetoverd worden tot reporters. Dit verschijnsel noemen we ook wel ‘’Burgerjournalistiek’’. Burgers nemen de rol in van journalistieke reporters, voornamelijk op internationaal journalistiek gebied. Het is voor de massamedia daarom makkelijker om de populaire topics op social media scherp in de gaten te houden, om zo informatie, ontwikkelingen en beelden van nieuwswaardige evenementen te gebruiken. Deze ontwikkeling leidt dan ook tot grote veranderingen op de redacties van nieuwsmedia.
Wat is het gevolg van de burgerjournalistiek op de media?
Met de komst van burgerjournalistiek, zal de massamedia betreft het verweren, verwerken en verspreiden van nieuw langzaam uit handen moeten geven. Omdat social media gratis is, word deze komst van burgerjournalistiek nog meer versterkt. Een ander voordeel van social media is de mogelijkheid om media zoals: foto’s, video’s en teksten op een gemakkelijkere en snellere manier te delen.
Onderscheid tussen een burgerjournalist en een professionele journalist
Dit is ook een voorbeeld waarop een professionele journalist zich kan onderscheiden van een burgerjournalist. Een professionele journalist kan namelijk zijn of haar contacten inzetten om na te gaan of de informatie die op sociale media verschijnt wel of niet waar is. Dit neemt wel meer tijd in beslag, maar dit is een kostbaar gegeven binnen de journalistiek, want elke professionele journalist wil een primeur. En een primeur kan de journalist hebben
als hij bevestiging krijgt over zijn verhaal van zijn bronnen.
Is de informatie wel echt betrouwbaar van social media?
Voor journalisten die gebruik maken van de informatie op social media, levert de betrouwbaarheid van de berichtgeving de journalisten tot tweestrijd. Voor de uiteindelijke keuze spelen de behoeftes van de doelgroepen een belangrijke rol. Sommige doelgroepen hebben behoeftes aan rapportages waarvan ze zeker zijn dat de informatie betrouwbaar is. Andere doelgroepen stellen de snelheid centraal, willen niet wachten op officiële bevestigen dat de informatie betrouwbaar is. Bij burgerjournalistiek en berichtgeving via social media moeten professionele journalisten de betrouwbaarheid van de berichten wel in afweging nemen. Het is namelijk vaak voorkomen dat achteraf de meeste grootste geruchten over een gebeurtenis, misinformatie bleken te zijn. De oorzaak hiervoor ligt bij het feit dat sociale media de noodzaak om zelf bij een gebeurtenis aanwezig te zijn minder belangrijk hebben gemaakt. Het hoor en wederhoor is daarom nog belangrijker. Een derde van de ondervraagde journalisten uit een onderzoek geeft aan dat ze berichten op social media geen betrouwbare bron vinden.
Wat bieden online platforms journalisten aan?
De online wereld bied een goed platform voor professionele journalisten om zelf met hun rapporten een groot publiek te bereiken. Vroeger bleven rapporten beperkt tot de krant. Berichten op social media hebben een veel groter bereik, waardoor een bericht zich snel verspreid en meer reacties opwekt.
Crowdsoucing
Crowdsourcing word steeds meer gebruikt binnen de nieuwsmedia en daardoor blijven journalisten ook op de hoogte welke belangrijke gebeurtenissen zich afspelen in de wereld. Crowdsoucring houd in dat een opdracht, die voorheen werd uitgevoerd door bijvoorbeeld een journalist, nu besteed word aan veelal grote groepen.
Twitter is een goed werkend en snel werkend hulpmiddel voor journalisten om meer informatie over een gebeurtenis te krijgen of om de juiste persoon te vinden voor een interview.
De kloof tussen amateur en professionele journalisten
Door de komst van burgerjournalistiek word de kloof tussen amateur journalisten en professionele journalisten steeds kleiner. De kloof zal altijd blijven, waardoor journalisten zich geen zorgen hoeven te maken dat ze hun baan verliezen. Een kloof is een ander woord voor verschil.
Eerst publiceren dan corrigeren
Voor bijna de helft van de journalisten geld bij de meerderheid van hun publicaties; publish first, correct if necessary. Daarmee word bedoeld: ‘’Eerst publiceren en dan corrigeren’’. Ruim meer dan de helft van de journalisten corrigeert bij de meerderheid van de publicaties of hun informatie gebaseerd is op feiten, dus of het waar is. Slechts een kleine minderheid doet dit echter niet.
Door Kim Perz
Maak jouw eigen website met JouwWeb